ÚROVEŇ B2

Zisťuje sa, či kandidát rozumie hovorenej a písanej podobe jazyka v najrozličnejších situáciách a či sa vie v ňom primerane a rozmanito vyjadrovať. Hlavným cieľom zistiť schopnosť kandidáta primerane reagovať v cudzojazyčnom kontexte / v cudzojazyčných situáciách.

Ústny prejav:

Kandidát má ukázať, že vie úspešne komunikovať v rozličných situáciách a vyjadriť svoj osobný postoj k náročným témam.

Situácie:

Ako v A a B1 plus:

  1. vyjadrenie a opätovanie pocitov, napr. údivu, zamyslenosti, rezignácie, obavy, želania, očakávania a sklamania,
  2. robiť návrhy a dávať komplexné pokyny,
  3. sťažovať sa a hádať sa; chváliť a robiť komplimenty,
  4. zhrnúť, oponovať, hodnotiť, objasňovať, vysvetľovať, robiť závery, potvrdzovať informácie a modifikovať ich,
  5. sprostredkovať tretej osobe komplexné informácie (v priamej a nepriamej reči),
  6. plánovať budúce zámery.

Rozpis tém na ústnu komunikáciu:

1. The individual

  • behavioural patterns
  • fashion/clothing/cosmetics

2. Partnership

  • making friends (in person, on the net, etc.)
  • roles in the family
  • contacts at work / at school

3. Family

  • family/bringing up children
  • relationship of generations / living together
  • marriage/forms of partnership

4. Place of living

  • rental/property/lodgings
  • buying a flat/buying on credit /renovation
  • way of living in a town and in a village

5. Travelling/transport

  • driving/highway codes
  • walking, riding the bike
  • reasons/forms of travelling abroad

6. Shopping/shops

  • shopping habits / commercials, ads
  • chains / shopping by mail
  • retail shops versus shopping centres

7. Communication/keeping in contact

  • reasons of the popularity of mobiles
  • the role of language knowledge in communication
  • the increasing dominance of the English language

8. Services

  • car rental / travel agencies
  • repairs / guarantees

9. Culture/entertainment

  • books versus Internet
  • cinema, theatre versus TV, video, DVD
  • he Internet and the social networking sites

10. Time/weather

  • role and accurateness of forecasts
  • relationship of climate and flora / fauna

11. Health/illnesses

  • outpatient department / hospital / specialists
  • nature cure – medicines
  • prevention / screening
  • healthy diet

12. Sport

  • doing sports – healthy lifestyle –dangerous/extreme sports
  • ball games / team sports / rules
  • water sports/winter sports
  • Olympic Games

13. Media

  • features of newspapers, their columns
  • sensation and news

14. Hobby

  • pursuing amateur arts
  • clubs (sport, cultural, professional)
  • hobby and work
  • modern / peculiar hobbies

15. Studying/work

  • language knowledge / skills / career
  • equal chances in education / finding a workplace
  • unemployment
  • exchange programs / scholarships abroad / professional development
  • new forms of studying

16. European Union

  • work in the EU
  • language teaching / language knowledge / work opportunities in the EU

17. Culture and civilisation The home country and the target language country

  • population / ethnic minorities
  • historic traditions / monuments / cultural values
  • artistic / ethnographic characteristics

18. Public life

  • public institutions / personal documents
  • public safety
  • national holidays

19. Environmental protection

  • pollution (air, water, soil, et)
  • selective waste management
  • recycling
  • alternative sources of energy

20. Current topics/events

  • public life / politics / NGOs
  • economy
  • arts
  • sports

    Syntax:

    1. Pasívne vety (s tzv. opisným pasívom).
    2. Pasívne vety so zvratným pasívom.
    3. Vetný typ Matematika sa mi študovala dobre.
    4. Jednočlenné vety typu Prší a Zranilo ho.
    5. Jednočlenné vety typu V sobotu sa nepracuje.
    6. Jednočlenné vety typu Sedí sa mi dobre.
    7. Jednočlenné vety typu Čkalo sa mu.

    Morfológia:

    1. Zvratné zámená.
    2. Slovesá so zvratným formantom sa.
    3. Slovesá so zvratným formantom si.
    4. Príčastia (činné a trpné).
    5. Prechodník.
    6. Neosobné tvary slovies.
    7. Slovesné podstatné meno.

    Lexika: širší okruh lexiky, zahrnujúci aj slovnú zásobu referujúcu o aktuálnych otázkach spoločenského, politického a kultúrneho života; slovná zásoba potrebná na zvládnutie komunikačných úloh (pozri III.)

    Hodnotí sa aj:

    1. jazyk, výslovnosť v prirodzenom tempe,
    2. čítanie textov s komplexnou štruktúrou,
    3. časté používanie bežných frazeologizmov a hovorových prostriedkov,
    4. používanie regionálnych variantov v hovorových vetách.

    Opis skúšky:

    Ústny prejav: trvanie: 20 minút. počet bodov: 25

    Forma: priamy rozhovor medzi dvoma kandidátmi

    1. úvodný rozhovor,
    2. riadený rozhovor podľa zadaných tém,
    3. vyjadrenie názoru na základe vizuálneho stimulu.